13725_large_Toyota_IVS_Traffic_Light_Braking

Το τμήμα που ετοιμάζει αυτά τα συστήματα είναι το γκρούπ Integrated Vehicle Systems (IVS), που έχει την έδρα του στις ΗΠΑ και συγκεκριμλενα στο Ann Arbor του Μίτσιγκαν.

Ανάμεσα στα προβλήματα της εταιρίας ειδικά σε ζητήματα ανάκλησης οχημάτων, η Ιαπωνική εταιρία είναι μια από εκείνες που ψάχνουν λύσεις για να μειωθεί η κατανάλωση στην κίνηση, να διατηρείται η σωστή ταχύτητα στην κίνηση, να διαφυλάξει τους οδηγούς από τα ίδια τους τα λάθη…

Η απάντηση στα προβλήματα αυτά ίσως είναι αυτά τα ενοποιήμενα συστήματα οχήματος. Σε βασικό επίπεδο αυτά τα συστήματα αποτελούνται από συσκευές ασύρματης επικοινωνίας ώστε να “μιλούν” μεταξύ τους αλλά και συσκευές που θα βρίσκονται δίπλα στον δρόμο. Το αποτέλεσμα είναι οι ‘συμβουλευτικές’ υπηρεσίες προς τον οδηγό…

Το πρόγραμμα CAMP

13726_large_Toyota_IVS_Pedestrian_Avoidance

Μέλος αυτού του προγράμματς και η Toyota είναι μαζί με άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων σε συμμαχία που περιλαμβάβει τις Nissan, Honda, Toyota, Hyundai-Kia, Ford, General Motors, Mercedes-Benz και Volkswagen.

Η ιαπωνική εταιρία είναι και μέλος του Intellidrive που περιλαμβάνει τους ίδιους παίκτες εκτός των Hyundai-Kia, BMW και με τη προσθήκη της Chrysle. Το πρώτο γκρούπ διαχειρίζεται την εξέλιξη της τεχνολογίας ενώ το Intellidrive έχει αναλάβει το κομμάτι της πολιτικής και του επιχειρηματικού μοντέλου της τεχνολογίας.

Πως θα λειτουργεί;

Ο οδηγός θα λάβει πρώτα μια σειρά από αυξανόμενης έντασης οπτικά και ηχητικά ερεθίσματα . Εαν τα αγνοήσει χρησιμοποιείται το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος -auto braking-  για να αποφευχθεί το ατύχημα με τον οδηγό να μπορεί να αναλάβει τον έλεγχο.

Ο στόχος της ομάδας IVS της Toyota είναι να “εξοπλίσει κάθε αυτοκίνητο” με χαρακτηριστικά ασφάλειας IVS  από το πιο φτηνό Toyota μέχρι τα hi end Lexus κάτι που δεν θα είναι εύκολο σύμφωνα με τον Hideki Hada, μάνατζερ του γκρούπ που λέει πως “κάποιος θα πρέπει να δουλέψει πολύ σκληρά για να συμβεί αυτό”.

Ευτυχώς ήδη τα πρότυπα επικοινωνίας είναι τυποποιημένα στα βιομηχανικά γκρούπ: Ένα IVS σήμερα αποτελείται από ασύρματους μεταδότες που θα ενσωματώνονται στα αυτοκόνητα που επικοινωνούν στα στάνταρ IEEE 802.11p και 1609. Τα μηνύματα περνάνε με το φορμά SAE J2375.

Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται είναι επίσης τυποιημένος –  το πρόγραμμα IVS μπορεί να ‘φορτωθεί΄σε υπάρχοντες επεξεργαστές για αυτοκίνητα -automotive embedded microcontroller- ή μια δεύτερη μονάδα ECU.  Το μόνο έξτρα στοιχείο που χρειάζεται είναι ο ασύρματος πομπός.

Πότε θα εφαρμοστεί το σύστημα;

Οι δύο αρμόδιοι φορείς National Highway Traffic and Safety Administration (NHTSA) και Research and Innnovative Technology Association (RITA), θα λάβουν μια κρίσιμη απάντηση το 2013 που θα επηρεάσει το αν αυτά τα χαρακτηριστικά θα μπούν στα αυτοκίνητα μας στο άμεσο μέλλον.
Οι δύο φορείς θα εγκρίνουν το κατά πόσο οι τεχνολογίες έχουν προχωρήσει αρκετά για να κάνουν την διαφορά και στις βαθμολογίες ασφάλειας.
Χωρίς μια τέτοια γνωμοδότηση, οι περισσότεροι κατασκευαστές δεν θα τα τοποθετήσουν στα αυτοκίνητητα τους.

Εαν πάντως το 2013 η απόφαση είναι θετική θα δούμε: σύστημα που φρενάρει εαν τα οχήματα ‘πουν’ το ένα στο άλλο πως είναι πολύ κοντά, σύστημα που φρενάρει εαν ο οδηγός θα περάσει κόκκινο, θα χτυπήσει πεζό, ή θα διασχίσει διασταύρωση. Τέλος ένα σήμα ανάμεσα στον οδηγό και τον σηματοδότη του ‘λέει’ τι ταχύτητα να κρατήσει για να εκμεταλευτεί ένα “πράσινο κύμα” στη ροή της κυκλοφορίας…

13727_large_Toyota_IVS_Speed_Advisor

Έχει εφαρμοστεί πουθενά;

Η τεχνολογία IVS έχει ήδη εφαρμοστεί σε οδικούς άξονες της Ιαπωνίας, αρχικά στο Τόκιο, ενώ τα μοντέλα της Toyota που κυκλοφορούν στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου ήδη έχουν κάποια χαρακτηριστικά αυτόματου φρεναρίσματος ενσωματωμένα. Δοκιμές αναμένονται και στην Κίνα αλλά και την Ευρώπη…

Σίγουρα πάντως για την επιτυχία ενός τέτοιο συστήματος ένα παγκόσμιο στάνταρ είναι το βασικότερο στοιχείο πέρα από τις όποιες τεχνολογικές λύσεις που εφαρμόζονται…