Εδώ και αρκετά χρόνια η ‘δική’ μας ΕΑΒ, η Eλληνική Αεροπορική Βιομηχανία, μαζί με 5 Ευρωπαϊκές έχουν σε διαδικασία την Σχεδίαση, Ανάπτυξη και Κατασκευή ενός πρωτοτύπου Ευρωπαϊκού Μαχητικού μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους. Μιλάμε για το nEUROn η ανάπτυξη του οποίου ολοκληρώθηκε.

Το πρώτο Ευρωπαϊκό Μη Επανδρωμένο Μαχητικό Αεροσκάφος UCAV nEUROn παρουσιάστηκε, όπως λέει το κathimerini.gr, χθες σε μία επίσημη τελετή στη στρατιωτική βάση ISTRES της Γαλλίας.

Πρόκειται για ένα ‘Επιθετικό’ Μη Επανδρωμένο Σκάφος – UCAV, που αναπτύχθηκε από εθνική χρηματοδότηση των χωρών Γαλλίας, Σουηδίας, Ισπανίας, Ελβετίας, Ιταλίας και Ελλάδας με τη συμμετοχή των εταιρειών SAAB, ALENIA, EADS-CASA, RUAG και ΕΑΒ. Σε ηγετικό ρόλο η γαλλική DASSAULT ενώ στην τελετή παρουσίασης του UCAV χθες συμμετείχαν οι επίσημες Γαλλικές αρχές, υψηλοί αξιωματούχοι των χωρών μελών της κοινοπραξίας που αναπτύσσει το αεροσκάφος και των αντίστοιχων εταιρειών που συμμετέχουν σε αυτήν.

Την ΕΑΒ εκπροσώπησαν ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας κ. Τάσος Φιλιππάκος, ο Γενικός Διευθυντής Εμπορικού κ. Ν. Βασιλόπουλος και η κα Ζαϊρα Μαριόλη-Ρήγα, Διευθύντρια Δ/νσης Έρευνας, Σχεδίασης & Ανάπτυξης Αεροδιαστημικών Συστημάτων. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας εκπροσώπησε ο Γενικός Διευθυντής ΓΔΑΕΕ κος Δημήτρης Γεωργιόπουλος.

Το UCAV αυτό έχει στόχο να πετά με υψηλές ταχύτητες, λίγα μέτρα πάνω από το έδαφος, με απόλυτα stealth χαρακτηριστικά και αναλαμβάνει αποστολές όπως η καταστολή αεράμυνας – CAD, αποστολές που συνήθως είναι εξαιρετικά επικίνδυνες.

Η ΕΑΒ μέσα από τη συγκεκριμένη Κοινοπραξία ανέλαβε υψηλής τεχνολογικής αξίας τμήματα του αεροσκάφους που σχεδιάστηκαν, αναπτύχθηκαν και κατασκευάστηκαν από Έλληνες Μηχανικούς της ΕΑΒ στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Σχηματάρι Βοιωτίας.

Μιλάμε για σχεδιασμό:

– του Συστήματος Εξαγωγής Καυσαερίων (Exhaust Assembly) που αποτελεί κρίσιμο σημείο εντοπισμού του ίχνους του αεροσκάφους (stealth)

– του οπισθίου μέρους της ατράκτου (Aft Fuselage) καθώς και

– του πίνακα ελέγχου των ηλεκτρονικών συστημάτων του αεροσκάφους πριν από την πτήση (VMS Avionics Test Rig).

Επιχειρησιακά, το νέο μαχητικό αεροσκάφος έχει σχεδιαστεί να πραγματοποιεί επιχειρήσεις Αέρος Εδάφους με εμπλοκή σε πλήρως ηλεκτρονικά δια-δικτυωμένο πληροφοριακό περιβάλλον:

-Επιχειρήσεις με πλήρη γεωμετρική και υπέρυθρη απόκρυψη

-Προσβολή στόχων επιφανείας με τη χρήση βομβών τοποθετημένων εσωτερικά της δομής με πολύ κλειστές απαιτήσεις από πλευράς διαθέσιμου χρόνου προσβολής του στόχου.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΑΒ κ. Τάσος Φιλιππάκος δήλωσε σχετικά:

«Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία -με τη συμμετοχή της στην ανάπτυξη του αεροσκάφους UCAV από την αρχική φάση του σχεδιασμού- προέβαλε τη δυνατότητά της να παίξει διεθνώς πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής. Η συγκεκριμένη επιτυχία είναι αποτέλεσμα της στρατηγικής που εφαρμόζει με συνέπεια τα τελευταία χρόνια η ΕΑΒ για την Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία στοχεύοντας σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Αυτή η επιτυχία σημαίνει ότι, εφ’όσον το πρόγραμμα προχωρήσει σε στάδιο παραγωγής για τη διεθνή αγορά, η ΕΑΒ θα έχει διασφαλίσει τουλάχιστον την κατασκευή των τμημάτων που ανέπτυξε εξασφαλίζοντας έτσι σημαντικές εξαγωγικές πωλήσεις και θέσεις εργασίας. Θα πρέπει επίσης να τονισθεί ο σημαντικός ρόλος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τη χρηματοδότηση του προγράμματος καθώς και την αμέριστη συμπαράστασή του στην εταιρεία καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησής του. Νοιώθω την ανάγκη να ευχαριστήσω όλους τους εμπλεκόμενους -και πάνω από όλα τη Διεύθυνση Έρευνας, Σχεδίασης & Ανάπτυξης Αεροδιαστημικών Συστημάτων της ΕΑΒ- που συνέβαλε για να είμαστε σήμερα εδώ, σε μια ιστορική στιγμή για τον κλάδο της αεροναυπηγικής»

Ναι, και λίγη ελπίδα…