Στις αποστολές της στη Λιβύη η αμερικανική Αεροπορία χρησιμοποιεί μέχρι σήμερα κυρίως παλαιότερης ‘γενιάς’ αεροσκάφη’ όπως το πανίσχυρο δικινητήριο δίωξης/βομβαρδισμού F-15E. Κι όμως, οι συγκεκριμένη αεροπορία έχει στα χέρια της και δύναμη με ασύλληπτες τεχνικά δυνατότητες. Είναι το “silver bullet” F-22. Που είναι στις επιχειρήσεις;

Ανάμεσα στους τύπους που επιχειρούν στην αραβική χώρα είναι και το πανάκριβο βομβαρδιστικό B-2 stealth. Κάθε B-2 κόστισε περίπου ένα δις δολάρια, και το F-22 Raptor, το πιο ικανό μαχητικό ‘υπεροχής’ στον κόσμο, σχεδιάστηκε για να ακολουθεί και να ‘φυλά’ τα B-2. Όπως λοιπόν αναφέρουν οι Air Force Times υπάρχουν δύο εκ διαμέτρου αντίθετοι λόγοι που δεν εστάλη το F-22 μαζί με τα τρία B-2 που βομβάρδισαν στόχους στη Λιβύη: το F-22 είναι υπερβολικά.. εξελιγμένο σε κάποιους τομείς και… καθόλου εξελιγμένο σε άλλους!

Τα τρία B-2 που έφυγαν από την αεροπορική βάση Whiteman στο Missouri για να χτυπήσουν στόχους στις 20 Μαρτίου θα έπρεπε λοιπόν να πετούσαν συνοδεία F-22 αλλά οι Air Force Times αναφέρουν πως ο εκπρόσωπος της νεοσύστατης Διοίκησης Αφρικής της USAF κύριος Eric Hilliard είπε ευθέως πως “… δεν βλέπει καμία ένδειξη πως τα F-22 χρησιμοποιήθηκαν για να συνοδεύσουν B-2 ούτε κάποια ένδειξη πως τα Raptor θα χρησιμοποιηθούν σε μελλοντικές αποστολές πάνω από τη Λιβύη.”

Mήπως έχουμε ένα hi tech… φιάσκο;

Όπως αναφέρει ο αναλυτής ειδικού Κέντρου αναλύσεων -Center for Strategic and Budgetary Analysis, κος Mark Gunzinger από την Ουάσιγκτον, “Ειλικρινά δεν [για τα F-22] θα είναι απαραίτητα. Οι άμυνα της Λιβύης δεν είναι επαρκώς δομημένες και θα διαλυθούν γρήγορα.”

Αλλά δεν είναι μόνο η ανικανότητα της πολεμικής μηχανής της Λιβύης. Πρώτον το F-22 είναι… ακοινώνητο! Έχει πολύ περιορισμένη δυνατότητα να επικοινωνήσει με άλλα συμμαχικά αεροσκάφη αφού οι μηχανικοί του το δημιούργησαν ώστε να μπορεί να ‘λαμβάνει’ επικοινωνίες αλλά όχι να δέχεται! Ο λόγος; η επικοινωνία με άλλα, παλαιότερα μαχητικά, θα ‘έδινε’ τη θέση του stealth F-22.

Όπως λέει ο αναλυτής Loren Thompson του Ινστιτούτου Lexington, “Οι σχεδιαστές του F-22 είχαν ένα δίλλημα, αν θα έχει συνδεσιμότητα που θα επιτρέπει ευελιξία ή ‘σιγή ασυρμάτου’ ώστε να είναι όσο πιο stealth γίνεται. Επέλεξαν έναν περιορισμό των συνδέσεων δεδομένων.” Με άλλα λόγια ο F-22 σχεδιάστηκε σαν… μοναχικός καουμπόι! Το F-22 όπως είναι σήμερα μπορεί να επικοινωνήσει με άλλα F-22 με σύνδεση δεδομένων σε πτήσεις…

Αυτό είναι το πρόβλημα ‘ανωτερότητας’ του. Από την άλλη υπάρχει και το πρόβλημα… ‘κατωτερότητας’: το F-22 έχει πολύ περιορισμένες δυνατότητες κρούσης. Δεν είχε άλλωστε σχεδιαστεί το 1991 όταν επελέγη έναντι του YF-23 για αυτό τον ρόλο. Ο ‘εχθρός’ τότε ήταν τα Su 27 των Σοβιετικών και ένα πιθανό μαχητικό 5ης γενιάς των Ρώσων. Που ακόμη δεν έχει έρθει…

Είναι ικανό να φέρει την 1,000 λιβρών βόμβα Joint Direct Attack Munitions που καθοδηγείται από GPS αλλά δεν μπορεί να φέρε το νέο πυρομαχικό, την 250 λιβρών Small Diameter Bomb που μπορούν να φέρουν το F-15E Strike Eagle και άλλα αεροσκάφη – το F-15E Strike Eagle, σχεδιασμένο άλλωστε ως βομβαρδιστικό από τα μέσα των 80s, μπορεί να φέρει όπλα με βάρος έως και 24.000 λίβρες…

Πότε θα… διορθωθεί;

Από την άλλη ο σχεδιασμός λέει με τον νέο εξοπλισμό, με κωδική ονομασία Increment 3.1 hardware και αναβαθμίσεις που θα έρθουν για όλο τον στόλο των Raptor φέτος θα λυθούν αρκετά προβήματα. Μια πρώτη λύση θα έρθει και για το ραντάρ του F-22 που επίσης δεν μπορεί να… στοχεύσει στο έδαφος (!). Με το Increment 3.1 εγκατεστημένο, το F-22 θα μπορεί να δώσει στοιχεία βολής θα δύο στόχους εδάφους ταυτόχρονα για τα οκτώ SDB που θα μπορεί να κουβαλήσει. Ήδη το Increment 3.1 δοκιμάζεται στην Αεροπορική Βάση Νellis από τη Νεβάδα. Μένει να λυθεί ένα άλλο ζήτημα: το F-22 δεν έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει συνθετικούς χάρτες της επιφάνειας της γης για να επιλέγονται οι στόχοι…

“Πώς θα γίνει… κοινωνικό;”

Υπάρχουν σχέδια να προστεθεί η δυνατότητα στα F-22 να χρησιμοποιήσουν το νέο σύστημα επικοινωνίας Multifunction Advanced Data-link που έχει το F-35 αρκεί να βρεθούν τα… χρήματα αφού αποσύρθηκε η χρηματοδότηση πέρυσι! Με αυτή την ικανότητα που θα έρθει στο πακέτο βελτίωσης software Increment 3.2, τα F-22 θα μπορούν να στοχεύουν έως και οκτώ στόχους της φορά.

Το 2009, η αμερικανική Γερουσία απέσυρε τη χρηματοδότηση για περισσότερα F-22. Συνολικά κατασκευάστηκαν μόλις 168 αεροσκάφη και ο συνολικός αριθμός θα φτάσει τα 187. Το κάθε ένα κοστίζει 150 εκατομμύρια δολάρια.