Ένα F-22 Raptor είχε προβλήματα στη πτήση και όπως μας λέει το Wired η πτώση, που είχε σαν αποτέλεσμα και τον θάνατο του πιλότου, ήταν δικό του σφάλμα: με άλλα λόγια επιχειρούν να ‘μειώσουν τις ζημιές’…

Ο αρμόδιος για το μαχητικό κος Norton Schwartz -chief of staff, επιμένει πως δεν υπήρχε πρόβλημα με το σύστημα παροχής οξυγόνου για το stealth jet — το σύστημα που καθήλωσε… ντροπιαστικά τα πανάκριβα μαχητικά: και η αμερικανική Π.Α ‘κατηγορεί’ τον πιλότο Jeffrey Haney για το ατύχημα που του κόστισε τη ζωή…

Από την άλλη η αναφορά για το ατύχημα που έγινε στις 10, 2010 στην Αλάσκα λέει πως το σύστημα παροχής οξυγόνου στο μαχητικό F-22 του Haney είχε δυσλειτουργία μέσα στην πτήση και ο Haney δεν είχε αέρα: παρόλα αυτά δηλώνεται πως έφταιγε ο άνθρωπος και όχι το μηχάνημα.

Σε κάθε περίπτωση η πτώση του F-22, ενός αεροσκάφους με την τελευταία λέξη της τεχνολογία που κοστίζει 377 εκατομμύρια δολάρια το ΕΝΑ, είναι ένα ζήτημα και τώρα έχουμε νέο ατύχημα.

Να θυμίσουμε πως από τότε και για τέσσερις μήνες τα 170 Raptor είχαν καθηλωθεί με απαγόρευση για πτήσεις ενώ υπήρχαν αναφορές για δεκάδες blackout και προβλήματα προσανατολισμού για τους πιλότους. Τα σκάφη τον Οκτώβρη άρχισαν να πετούν ξανά για να καθηλωθούν εκ νέου.

Στη περίπτωση που έχουμε τώρα, το On-Board Oxygen Generating System (OBOGS), ήταν μια από τις αιτίες για λάθη δεδομένων που έστελνε το F-22 στο έδαφος και όλα άρχισαν όταν το σύστημα που διοχετεύει αέρα από τις μηχανές του F-22 άρχισε να διαρρέει. Στη συνέχεια δόθηκε ηλεκτρονική ‘διαταγή’ για το OBOGS, να κλείσει. Σύμφωνα με την αναφορά και με βάση τα στοιχεία από το μαύρο κουτί του Raptorο Haney προσπάθησε να ενεργοποιήσει το σύστημα ανάγκης, μια μποτίλια με οξυγόνο στη θέση του.

Η αναφορά λέει πως καθώς πάλευε να τραβήξει τον πράσινο κρίκο για να πάρει οξυγόνο, ο Haney δεν παρατήρησε πως το πανάκριβο μαχητικό είχε αρχίσει να rollάρει με τη μύτη προς το έδαφος.

Το λάθος ο Haney το αντιλήφθηκε τρία δευτερόλεπτα πριν χτυπήσει και προσπάθησε να ανέβει αλλά ήταν αργά με το F-22 να χτυπάει στο χιονισμένο έδαφος και τα συντρίμμια να πετάγονται σε απόσταση 300 μέτρων…

Έτσι η αμερικανική αεροπορία ‘κατηγορεί’ τον πιλότο ενώ η κατασκευάστρια του F-22, η Lockheed Martin πήρε και $24 για να καταλάβει μεταξύ άλλων ΤΙ συμβαίνει με το σκάφος που η ίδια ανέπτυξε – και την ίδια ώρα παρέδωσε το 196ο και τελικό F-22 μετά από 14 χρόνια παραγωγής…