Τα αεροσκάφη που απογειώνονται και προσγειώνονται κάθετα όπως το στρατιωτικό V-22 είναι πλέον σε σταθερή εξέλιξη.

Εκτός από το αεροσκάφος επίδειξης, το Eurocopter X3 που έχει δυνατότητες για κάθετη απογείωση και προσγείωση – vertical takeoff and landing (VTOL) capabilities, και άλλα αεροσκάφη tiltrotor είναι σε εξέλιξη.\

Πιο μπροστά το δημιούργημα της AgustaWestland, το AW609 που αναπτύσσεται σαν ένα “multi-role” αεροσκάφος για ιδιωτικές, εμπορικές και άλλες χρήσεις.

Το AgustaWestland AW609 άρχισε τη ζωή του το 1996 ώς το πειραματικό tiltrotor Bell XV-15 των Bell/Boeing. Η Boeing όμως έφυγε από το project τον Μάρτη του 1998 και η Agusta μπήκε στο παιχνίδι. Η ανάπτυξη του Bell/Agusta BA609 προχώρησε και μετά τη συγχώνευση των Agusta και Westland Helicopters το 2000.

Μαζί ανακοίνωσαν την αλλαγή του ονόματος σε AW609 στο Paris Air Show του 2011 αποκτώντας και το μερίδιο της Bell Helicopter. Έτσι από τα τέλη του 2011 η AgustaWestland με θυγατρική στο Arlington του Texas.

Εκεί υπάρχει η διαδικασία της πιστοποίησης σε εξέλιξη ενώ δεύτερο πρωτότυπο συνεχίζει της δοκιμές στο Cascina Costa di Samarate στην Ιταλία και ένα τρίτο είναι σε διαδικασία συναρμολόγησης για δοκιμές σε πάγο. Το τέταρτο που ετοιμάζεται θα δοκιμάσει ηλεκτρονικά συστήματα – avionics and mission avionics.

Η AgustaWestland λέει πως ήδη τα δύο πρώτο πρωτότυπα έχουν μαζέψει 650 ώρες πτήσεις και φτάσει σε ύψος 25,000 πόδια με ταχύτητα 275 κόμβους και μέγιστο βάρος 7,620 κιλά.

Το AW609 θα έχει πλήρωμα δύο ή τριών και έξι έως εννέα επιβάτες με δύο κινητήρες Pratt & Whitney Canada PT6C-67A turboshaft με ισχύ 1,940 ίππους (1,447 kW). Το AW609 έχει εμβέλεια 700 ναυτικά μίλια (1,296 χιλιόμετρα).

Η AgustaWestland αναμένει πιστοποίηση FAA για το AW609 στο πρώτο μισό του 2016 ενώ η εταιρία λέει πως έχει 70 παραγγελίες και το προωθεί για ρόλους: emergency medical services (EMS), search and rescue (SAR), transport for “deepwater” oil and gas facilities, και μεταφορά VIP.