Ο κύβος ερρίφθη. Το 2ο ευρωπαϊκό μαχητικό 6ης Γενιάς είναι επίσημα στην επόμενη φάση. Οι τρεις χώρες υπέγραψαν για μια…

“equal cooperation for research, development and joint concepting of the Tempest FCAS”. Με το επόμενο στάδιο να είναι η φάση Project Arrangement and Full Development που θα ξεκινήσει το 2025.

Οι τρεις αρμόδιοι υπουργοί υπέγραψαν το “trilateral Future Combat Air System Cooperation Memorandum of Understanding” στις 21 Δεκέμβρη 2020 και η αποκάλυψη του γεγονότος έγινε από τους Ιταλούς αυτές της ημέρες. Το MoU έρχεται ένα χρόνο μετά την συμφωνία των Ιταλών να μπουν στο Tempest.

Καλύπτει “cooperation for research, development and joint concepting” για το Tempest που θα αντικαταστήσει το Eurofighter Typhoon για Ιταλούς και Βρετανούς αλλά και το Saab Gripen στη Σουηδία.

Το ΠΟΛΥ ενδιαφέρον είναι πως μαθαίνουμε πως οι τρεις χώρες θα έχουν ΙΣΗ συμμετοχή στο Tempest με όλα τα μεγάλα οφέλη στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις τους, τα ερευνητικά ινστιτούτα και τα πανεπιστήμια.

Θα γίνει συγχώνευση του προγράμματος όμως με το γερμανογαλλικό FCAS;

Καθώς η συμφωνία του νέου MoU θα οδηγήσει σε αυτό που ονομάζεται Project Arrangement αλλά και την Full Development phase φάση από το 2025 υπάρχει μια περίσκεψη πάνω στο θέμα. Πρόσφατα ο Airbus Defense and Space CEO κ.Dirk Hoke είπε στο Aviation Week το προφανές: “maintaining two programs in Europe could be a “bad solution” for both the UK and the European Union, repeating the 1990s error of Europe having three combat aircraft developments in parallel: Eurofighter, Gripen and Rafale”.

Με άλλα λόγια να μην έχουμε πάλι το… μπάχαλο του EF-2000 (που μετονομάστηκε σε Eurofighter), του γαλλικού Rafale και του… γόνου της σουηδικής τεχνολογίας Gripen.

Μια κοινή ευρωπαϊκή προσπάθεια πάντως είναι απίθανη με τις βρετανικές αντιρρήσεις να μιλούν για διαφορετική στρατηγική του Tempest σε σχέση με τη γερμανογαλλική προσπάθεια του FCAS. Οι Βρετανοί λένε μάλιστα πως Ιταλία και Σουηδία έχουν στρατιωτικές απαιτήσεις πιο ευθυγραμμισμένες με τις τις δικές τους και αντί συνένωση με Γαλλία-Γερμανία-Ιαπωνία θα προτιμούσαν μια συνεργασία με τη… Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Θα έβλεπαν δηλαδή με καλό μάτι μια ‘συνένωση’ του Tempest με το ιαπωνικό πρόγραμμα F-X. Ένα άλλο δε επιχείρημα των Βρετανών για να μη καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με τις άλλες 3 ευρωπαϊκές χώρες είναι πως τα δύο προγράμματα ξεχωριστά όπως είναι παρέχουν “a degree of competitive pressure on our industries” και θα αποτρέψουν τη δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων.

Που όμως πάει μάλλον για να… ζητήσει βοήθεια προς Αμερική μεριά με το Lockheed Martin να είναι ο πιο πιθανός νυμφίος.

Μήπως οι Ιταλοί επιμείνουν σε προξενιό όμως;

Οι Ιταλοί αρχίζουν μια διαδικασία “Typhoon to Tempest transition”, με τεχνολογίες που θα αναπτύσσονται για το Tempest να χρησιμοποιούνται και για την αναβάθμιση του Typhoon. Το δε ιταλικό πρόγραμμα Documento Programmatico della Difesa 2020-2022 έχει κάνει κάτι έξυπνο: έχει ‘προσαρτήσει’ τα πρώτα κονδύλια για το Tempest στον προϋπολογισμό για την αναβάθμιση του στόλου των Typhoon – όταν αρχίσουν να ανοίγουν οι ροές χρηματοδότησης.

Στην είδηση για το Μνημόνιο Συνεργασίας οι γείτονες μας λένε πως το Tempest θα είναι ένας κρίσιμος παράγοντας “for the military and industrial capabilities at both the European and global levels” φαίνεται όμως πως έχουν στο μυαλό και κάτι που δε λένε οι Βρετανοί αφού καλούν για τη μελέτη μιας μελλοντικής ενσωμάτωσης των με το άλλος FCAS πρόγραμμα Γαλλίας, Γερμανίας και Ισπανίας. Ενσωμάτωσης ώστε να να μην υπάρχει ένας άσκοπος ανταγωνισμός με παρόμοιες τεχνολογίες να αναπτύσσονται ταυτόχρονα και, στην ουσία, σπατάλες κλίμακας..

Είτε ένα, είτε -το πιο πιθανό- δύο ευρωπαϊκά προγράμματα, το πιο σημαντικό από όλα πάντως είναι πως οι Ευρωπαίοι ξεκινούν κανονικά πια τη δουλειά τους με την 6η Γενιά μαχητικών ώστε να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και έρευνας.

Ελλάδα ακούς!;;;