Σωρεία προβλημάτων για το – να πούμε διαβόητο; – πανάκριβο πρόγραμμα εξέλιξης του υπερσύγχρονου F-35

Τα νέα μαχητικά jet έχουν σημαντικά προβλήματα με τους κινητήρες τους και άλλα τμήματα…

Το πρόγραμμα του F-35 Lightning II είναι μια αποτυχία… μονόδρομος για τις ΗΠΑ. Πανάκριβο και φιλόδοξο θεωρητικά θα είναι ο αντικαταστάτης των F-16, F-18, Harrier και άλλα μαχητικά των ΗΠΑ. Πολλά από τα προβλήματα έχουν σχέση με την πολύπλοκη έκδοση που θα απογειώνεται/προσγειώνεται κάθετα, το F-35B STOVL. Σε νέα αναφορά που προέκυψε μαθαίνουμε για προβλήματα του προγράμματος που ήταν άγνωστα μέχρι σήμερα…

Τι λέει λοιπόν η αναφορά του αρμόδιου οργάνου των ΗΠΑ (Pentagon Director of Operational Test and Evaluation για τους… φανατικούς!);

Συνολικά το F-35 aircraft έχει προβλήματα με τον χειρισμό το εν πτήση, τα ηλεκτρονικά, το σύστημα μετάκαυσης αλλά και στο σκοπευτικό επί κράνους (helmet-mounted display systems). Με άλλα λόγια… παντού!

Συγκεκριμένα:

Πρώτον: Οι εκδόσεις F-35A και F-35B υποφέρουν από ένα ελάττωμα κατά τη διάρκεια της πτήσης τους που ονομάζεται “transonic wing roll-off,” ενώ έχει πρόβλημα και σε κλειστούς ελιγμούς “….greater than expected sideslip during medium angle-of-attack testing” όπως λέει η αναφορά. Επιπλέον πολλά από τα στοιχεία κατασκευής του αεροσκάφους δεν είναι “αρκετά αξιόπιστα.”

Δεύτερον: Το F-35B – η έκδοση που απογειώνεται κάθετα- έχει πρόβλημα με τη θύρα πίσω από το κόκπιτ του πιλότου που ανοίγει για να έρθει αέρας ώστε να προσγειωθεί κάθετα. Το αεροσκάφος βέβαια έχει εκτελέσει αρκετές προσγειώσεις με επιτυχία.

Τρίτον: Όλα τα μοντέλα έχουν πρόβλημα με το σύστημα μετάκαυσης που… ακούγεται περίεργα (!) όπως λέει το Defense News. Προφανώς η κινητήρας F-135 της Pratt and Whitney έχει πρόβλημα με τη ροή του αέρα που προκαλεί δονήσεις και ο κινητήρας δεν μπορεί να λειτουργήσει στο μάξιμουμ της ισχύος του.

Τέταρτον: Το Σύστημα Απεικόνισης στο Κράνος έχει και άλλα προβλήματα κάτι σημαντικό αφού το αεροσκάφος δεν έχει το παραδοσιακό σύστημα απεικόνισης (heads-up display) όπως τα άλλα μαχητικά – όλα τα δεδομένα είναι μέσα στο κράνος.

Πέμπτον: η αναφορά μιλά όπως λέει το DailyTech και για πρόβλημα με το σύστημα παροχής αέρα – onboard inert Gas Generation System, που αποτρέπει να γεμίζει με οξυγόνο η δεξαμενή καυσίμου. Η αναφορά λέει πως πρέπει να ανασχεδιαστεί το σύστημα…

Υπάρχει… ζήτημα με το JSF αλλά είναι και μονόδρομος αφού ήδη έχουν δαπανηθεί ΠΟΛΛΑ χρήματα….