Η Ρωσία και οι ΗΠΑ, όπως και άλλα έθνη είναι σε συνομιλίες για να κατασκευάσουν ένα αεροσκάφος με πυρηνική πρόωση. Η είδηση βγήκε από τον διευθυντή της Roscosmos – η ρωσική Διαστημική Υπηρεσία ή αλλιώς το αντίστοιχο της NASA.

Όπως είπε λοιπόν ο κύριος Anatoly Perminov, διευθυντής της Roscosmos, στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων RIA Novosti, το πυρηνικό διαστημικό σκάφος είναι μέσα στις συζητήσεις που θα γίνουν με τη NASA στις 15 Απριλίου.

Ο Perminov προσέθεσε πως “χώρες με υψηλό επίπεδο τεχνολογίας αντιδραστήρων” θα λάβουν μέρος στις συνομιλίες. Η αναφορά δίνει την Κίνα, τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ιαπωνία, ως συμμετέχουσες στις συνομιλίες.

Ο Perminov προσέθεσε πως η Ρωσία έχει σκοπό να ολοκληρώσει τον σχεδιασμό ενός ‘πυρηνικού κινητήρα’ για το διάστημα μέχρι το 2012, και πως για να προχωρήσει η διαδικασία κατασκευής θα απαιτηθεί χρηματοδότηση που θα φτάσει τα 17 δισεκατομμύρια ρούβλια (περίπου $600 εκατομμύρια). Προβλέπει η χρηματοδότηση να έρθει από την Rosatom, την κρατική υπηρεσία πυρηνικής ενέργειας και όχι από την ίδια την Roscosmos. Οι διεθνείς συνομιλίες δείχνουν πως η χρηματοδότηση ή σε κάθε περίπτωση η συνεργασία αναζητείται διεθνώς.

Σε προηγούμενες αναφορές ο Perminov είχε πει πως ο σχεδιασμός του ‘κινητήρα’ που είναι σε εξέλιξη είναι του τύπου “megawatt-class nuclear space power systems” (MCNSPS). Ουσιαστικά είναι ένας κινητήρας που θα παράγει ηλεκτρική ενέργεια αλλά και άλλες δημοσιεύσεις που αναφέρονται σε δυνατότητα πρόωσης, άφηναν να εννοηθεί πως ο Ρωσικός κινητήρας θα μπορούσε να χρησιμοποιεί και θερμότητα για να εκτοξεύει μάζα αντίδρασης οπότε να παράγει και ενέργεια πρόωησης και ηλεκτρική ισχύ.

Οι αντιδραστήρες κανονικά παράγουν μεγάλο απόθεμα επιπλέον θερμικής ενέργειας, πέρα και πάνω από την ηλεκτρική ισχύ οπότε υπάρχει η δυνατότητα για να υλοποιηθεί ένα τέτοιο σχέδιο: πυρηνικοί πύραυλοι που χρησιμοποιούν αντιδραστήρες για να ζεστάνουν μάζα – reaction mass, έχουν δοκιμαστεί εδώ και δεκαετίες. Σε αντίθεση με τα χημικά καύσιμα με τέτοια πρόωση έχεις περισσότερη ‘δύναμη’ με λιγότερα καύσιμα.

Από την άλλη οι πιο σύγχρονες τεχνικές κάνουν τους επιστήμονες να σκέφτονται πως η πιο ορθή τεχνική πυρηνική-ηλεκτρική πρόωση με χρήση κινητήρων με ιόντα ή πλάσμα και όχι πυρηνικούς πυραύλους.

Αυτοί οι κινητήρες δεν παράγουν τόσο μεγάλη ώση όσο θερμικές η πυρηνικές κατασκευές – δεν μπορούν να απογειωθούν από τη γη μόνοι τους – αλλά είναι πιο αποδοτικοί με βάση τη μάζα αντίδρασης ακόμη και από τους πυρηνικούς πυραύλους: τα διαπλανητικά ταξίδια θα διαρκούν εβδομάδες αντί για μήνες, ενώ τα διαστημόπλοια θα μπορούν να κουβαλούν λιγότερα καύσιμα και περισσότερο φορτίο.

Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι ευρέως αποδεκτό πως αν θέλουμε μεγάλα ταξίδια για τις διαστημικές μηχανές που φτιάχνει ο άνθρωπος ΔΕΝ επαρκούν οι πύραυλοι με χημικά καύσιμα ενώ τα ηλιακά ‘πανιά’ είναι επίσης ανεπαρκή.

Και από τις πρώτες ημέρες της ανθρώπινης διαστημικής… περιπέτειας ήταν βέβαιο πως μόνο η πυρηνική ενέργεια μπορεί να το παρέχει αυτό.

Οι πιο ισχυρές μονάδες είναι μέχρι στιγμής οι μικρές μονάδες Topaz που χρησιμοποιούσαν Σοβιετικής-εποχής κατασκοπικοί δορυφόροι μιας περασμένης εποχής. Μέχρι στιγμής βέβαια αντί για τάξης-megawatt είχαμε μονάδες kilowatt.

Σε κάθε περίπτωση μια συνεργασία με τη NASA – που έχει σίγουρα βέβαια δικά της σχέδια για κινητήρες πυρηνικής ώσης, είναι θετικό βήμα όπως θετικό είναι να αρχίσει να ‘οραματίζεται’ ο Άνθρωπος πράγματα για νέες περιπέτειες!