Μια εποχή που όσο… ‘ecoσυνειδητοποιημένος’  είσαι τόσο πιο πολλοί θέλουν τα προϊόντα σου, συνεργασία μαζί σου και, φυσικά, φροντίζεις τον πλανήτη…

Έτσι και οι άνθρωποι της Sony ανακοίνωσαν ότι πέτυχαν –και σε πολλές περιπτώσεις ξεπέρασαν– τους περισσότερους από τους στόχους που είχε θέσει η εταιρία στο πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου περιβαλλοντικού της σχεδιασμού, με το όνομα “Green Management 2010” (“GM2010”). Σε αυτούς τους στόχους περιλαμβανόταν και η μείωση πάνω από 30% στις εκλύσεις διοξειδίου του άνθρακα στις εγκαταστάσεις και υποδομές της εταιρείας σε όλο τον κόσμο, σε σύγκριση με τα επίπεδα εκλύσεων κατά το οικονομικό έτος 2000.

Το περιβαλλοντικό σχέδιο GM2010 της Sony ξεκίνησε το 2006, με στόχο τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τις δραστηριότητες της εταιρείας σε μια πενταετία, μεταξύ των οικονομικών ετών 2006 – 2010. Τα αποτελέσματα αυτών των πρωτοβουλιών πιστοποιήθηκαν και επαληθεύθηκαν από ανεξάρτητη αρχή.

Μείωση των αερίων του θερμοκηπίου

Στο πλαίσιο του GM2010, τέθηκε μια σειρά από στόχους για τη μείωση έκλυσης των λεγόμενων αερίων του θερμοκηπίου, αυτών δηλαδή των αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Μέσα από την εφαρμογή διαφόρων καινοτόμων πρωτοβουλιών, οι οποίες είχαν σχεδιαστεί για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, η Sony πέτυχε να μειώσει τις εκπομπές CO2(*1) από τις εγκαταστάσεις και τις υποδομές της, στους 1,53 εκατομμύρια τόνους μέσα στο οικονομικό έτος 2010.

Αυτό αντιπροσωπεύει μείωση της τάξης του 31%, σε σύγκριση με τα επίπεδα του οικονομικού έτους 2000, και υπερκαλύπτει τον αρχικό στόχο του 7% που είχε τεθεί στην αρχή του σχεδίου GM2010. Στις πρωτοβουλίες της Sony περιλαμβάνεται η χρήση εναλλακτικών υλικών για την αντικατάσταση κάποιων που η βιομηχανική κατεργασία τους επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με αέρια του θερμοκηπίου, και η μείωση των εκλύσεων CO2 που έχουν σχέση με την κατανάλωση ενέργειας.

Το τελευταίο επιτυγχάνεται μέσω της εγκατάστασης εξελιγμένων ενεργειακών συστημάτων στα γραφεία και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Sony σε όλο τον κόσμο, τα οποία έχουν βελτιστοποιηθεί από τους ειδικούς στην εξοικονόμηση ενέργειας της Sony ώστε να είναι ενεργειακά αποδοτικά στο μέγιστο. Η Sony έπαιξε επίσης αποφασιστικό ρόλο στην καθιέρωση του συστήματος πιστοποίησης χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (Green Power Certification System) στην Ιαπωνία, παραμένοντας ένας από τους κύριους χρήστες του.

(*1) Συνολικό άθροισμα από άμεσες και έμμεσες εκλύσεις

–  Άμεσες εκλύσεις: Εκλύσεις από λέβητες καύσης, φούρνους, οχήματα, κ.λπ., τα οποία η Sony κατέχει ή λειτουργεί.

–  Έμμεσες εκλύσεις: Εκλύσεις εκτός των εγκαταστάσεων και υποδομών της Sony, οι οποίες όμως χρεώνονται στην εταιρεία, όπως για παράδειγμα αυτές που αντιστοιχούν στο ηλεκτρικό ρεύμα που καταναλώνει η εταιρεία.

Επίτευξη άλλων στόχων (σε σύγκριση με το οικονομικό έτος 2000):

l  Παραγωγή αποβλήτων/απορριμμάτων στις εγκαταστάσεις – μείωση 54% (στόχος 40%)

l  Χρήση νερού στις εγκαταστάσεις – μείωση 41% (στόχος 20%)

l  Εκλύσεις από Πτητικές Οργανικές Ενώσεις (VOC) στις εγκαταστάσεις – μείωση 35% (στόχος 40%)

  • Οι ημιαγωγοί είναι ο κύριος τομέας της παραγωγής στον οποίο χρησιμοποιούνται ακόμη VOC. Με την παραγωγή ημιαγωγών να αυξάνεται συνεχώς, είναι δύσκολο να αντικατασταθούν κάποιες VOC, ενώ άλλες εκλύουν τόσο χαμηλά επίπεδα αερίων, και αποδείχθηκε ότι η αντικατάστασή τους με εναλλακτικές ουσίες είναι δύσκολη, τόσο από τεχνική, όσο και από οικονομική άποψη. Η Sony θα συνεχίσει προς την κατεύθυνση της μείωσης των εκλύσεων από VOC, λαμβάνοντας και επιπρόσθετα μέτρα, όπως η εγκατάσταση συστημάτων επεξεργασίας VOC.

l  Ετήσια κατανάλωση ενέργειας των προϊόντων – επιτεύχθηκε το 100% των στόχων σε κάθε κατηγορία προϊόντων

  • Για παράδειγμα, η ετήσια κατανάλωση ενέργειας για τα βασικά μοντέλα(*2) LCD τηλεοράσεων “BRAVIA™” μειώθηκε κατά 30% περίπου μεταξύ του 2008 και του 2010, ενώ η αντίστοιχη ετήσια κατανάλωση των βασικών μοντέλων(*3) “Blu-ray Disc™” recorder της Sony, μειώθηκε κατά 50% περίπου την ίδια περίοδο.

(*2) Σύγκριση μεταξύ μοντέλων σειρών “BRAVIA” V1 (2008) και EX700 (2010) (και τα δύο μοντέλα των 40” και 46” ιντσών). Οι υπολογισμοί έγιναν σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία περί ορθολογικής χρήσης ενέργειας, στην Ιαπωνία, κατά τη στιγμή της πώλησης.

(*3) Σύγκριση μεταξύ των μοντέλων BDZ-T55 (2008) και BDZ-AT300S (2010). Οι υπολογισμοί έγιναν σύμφωνα με τα πρότυπα που έχουν καθοριστεί από την Japan Electronics and Information Technology Industries.

Και στην Ευρώπη…

Η Sony Europe έχει σημειώσει σταθερή πρόοδο τροφοδοτώντας όλες τις πιστοποιημένες κατά GEMS (*4) εγκαταστάσεις της στην Ευρώπη με ηλεκτρική ενέργεια από 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας(*5), ήδη από το οικονομικό έτος 2008. Στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων, το ποσοστό ανακύκλωσης από 73% το οικονομικό έτος 2000, σκαρφάλωσε στο 99% το οικονομικό έτος 2009, γεγονός που σημαίνει ότι σήμερα, το 99% των απορριμμάτων που παράγονται από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Sony Europe, είτε επαναχρησιμοποιείται, είτε ανακυκλώνεται.

Επιπλέον, στο πλαίσιο των μέτρων που έχει λάβει η εταιρεία για να αυξήσει περαιτέρω την ευθύνη του παραγωγού, η Sony Europe είναι ένα από τα ιδρυτικά μέλη της πρωτοβουλίας European Recycling Platform (ERP). Η ERP δραστηριοποιείται πλήρως σε 12 ευρωπαϊκές χώρες και διαχειρίζεται αποτελεσματικά την τελική συλλογή και την ανακύκλωση όλων των ηλεκτρονικών καταναλωτικών συσκευών σε αυτές τις χώρες.

(*4) GEMS: Global Environmental Management System. Πρόκειται για το παγκόσμιο σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης της Sony, βασισμένο στο διεθνές πρότυπο ISO14001.

(*5) Τα στοιχεία για τα οικονομικά έτη 2008, 2009 και 2010 έχουν επικυρωθεί από τον κορυφαίο διεθνή οργανισμό πιστοποίησης Bureau Veritas Certification (BVC).

 Στη Βόρεια Αμερική εκατομμύρια κιλοβατώρες λιγότερες…

Στις ΗΠΑ, η Sony Corporation of America, η Sony DADC, η Sony Electronics και η Sony Pictures Entertainment αγόρασαν από κοινού πάνω από 143 εκατομμύρια κιλοβατώρες (kWh) «πράσινης» ενέργειας για το έτος 2011, οι οποίες υπολογίζεται ότι θα ικανοποιήσουν το 49% των συνολικών ενεργειακών τους αναγκών σε ηλεκτρικό ρεύμα. Επιπλέον, εκτός από αυτή τη μαζική αγορά «πράσινης» ενέργειας, η Sony χρησιμοποιεί κατά τόπους φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις ως μέρος της προσπάθειάς της να ανεξαρτητοποιηθεί από τις συμβατικές πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και να στραφεί σε καθαρότερες, ανανεώσιμες εναλλακτικές ενεργειακές λύσεις.

Εκτός αυτών, το 2010, η Sony Pictures Entertainment και η Sony Electronics βραβεύτηκαν με το χρυσό πιστοποιητικό για την πρωτοπορία στον ενεργειακό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό (Leadership in Energy and Environmental Design, LEED®) από το Συμβούλιο «Πράσινων» Κτιρίων των ΗΠΑ (U.S. Green Buildings Council) για κατασκευαστικά έργα που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα. Η Sony Pictures Entertainment κέρδισε το δικό της πιστοποιητικό για το έργο ‘Lot and Office Transformation’ (LOT), το οποίο περιελάμβανε και την κατασκευή δύο νέων κτιρίων 10.000 τετραγωνικών μέτρων για γραφεία και ένα παρκινγκ στην ιστορική καρδιά των στούντιο της εταιρείας, στο Κάλβερ Σίτυ της Καλιφόρνια. Η Sony Electronics κέρδισε το δικό της χρυσό πιστοποιητικό για το κτίριο που στεγάζει τα νέα κεντρικά της γραφεία στις ΗΠΑ, στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια.

Η Ασία των προμηθευτών..

Η Sony EMCS (Μαλαισία) Sdn. Bhd. – Kuala Lumpur TEC συνεργάζεται με τους προμηθευτές της σε είδη συσκευασίας για την ανακύκλωση των χρησιμοποιημένων συσκευασιών από χαρτόνι. Περίπου 4.014 τόνοι τέτοιων αποβλήτων τίθενται ξανά σε επεξεργασία κάθε χρόνο για την κατασκευή νέων χαρτοκιβωτίων για LCD τηλεοράσεις “BRAVIA™” και περίπου άλλοι 817 τόνοι ανακυκλώνονται σε υλικά συσκευασίας για DVD Player και Blu-ray Disc™ Player.

Η Sony EMCS (Μαλαισία) Sdn. Bhd. – Kuala Lumpur TEC και η Sony Technology (Ταϊλάνδη) Co., Ltd., έχουν εγκαταστήσει στις πόλεις Αγιουτάγια και Τσόνμπουρι συστήματα μετατροπής οργανικών υπολειμμάτων από το φαγητό σε βιοαέριο. Έτσι, όχι μόνο μειώνονται οι ποσότητες υπολειμμάτων φαγητού που καταλήγουν στις χωματερές, αλλά μειώνεται επίσης και το αποτύπωμα άνθρακα από αυτές τις εγκαταστάσεις αφού μειώνεται η ποσότητα υγρού προπανίου (LPG) που χρησιμοποιούνταν για το μαγείρεμα. Συνολικά, ετησίως, υπάρχει μείωση των υπολειμμάτων τροφίμων περίπου κατά 115 τόνους και των εκλύσεων CO2 κατά 19 τόνους.

Οι εταιρείες του ομίλου Sony Group στην Κίνα έχουν υλοποιήσει διάφορες πρωτοβουλίες που αφορούν τον καθαρισμό, τη μείωση της κατανάλωσης και την ανακύκλωση του νερού, με σκοπό την προστασία των υδατικών αποθεμάτων. Για παράδειγμα, το 2009 η Sony Digital Products – Wuxi, (“SDPW”) εγκατέστησε ένα σύστημα επεξεργασίας των λυμάτων για την επαναχρησιμοποίησή τους στις τουαλέτες των εγκαταστάσεών της. Το 2010, η SDPW έθεσε επίσης σε λειτουργία ένα σύστημα ανακύκλωσης, το οποίο καθαρίζει βιομηχανικά υγρά απόβλητα σε σημείο ώστε να μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν στην παραγωγική διαδικασία της βιομηχανίας. Ενώ η παραγωγή στην Κίνα αυξάνεται σημαντικά, οι εταιρείες του ομίλου Sony Group στην Κίνα μειώνουν τη χρήση νερού περίπου κατά 800.000 τόνους σε μια περίοδο πέντε ετών, ποσότητα που αντιστοιχεί σε μείωση περίπου 42% μέσα σε αυτή τη χρονική περίοδο.

Η Sony Korea Corporation ξεκίνησε μια καμπάνια για την ανακύκλωση ηλεκτρονικών συσκευών με την ονομασία Zero Electronic Waste Program , σε συνεργασία με την κυβέρνηση της Κορέας και εταιρείες ανακύκλωσης, υπογράφοντας ένα μνημόνιο κατανόησης (MOU) με το Εθνικό Συμβούλιο του Δικτύου «Πράσινων» Καταναλωτών της Κορέας. Για την προώθηση αυτής της καμπάνιας, η Sony Korea οργάνωσε επίσης επιμορφωτικά προγράμματα για μαθητές και δασκάλους, στρατολογώντας μαθητές από 100 σχολεία για την περισυλλογή ηλεκτρονικών αποβλήτων με σκοπό την ανακύκλωση, και για να διαδώσουν τη μεγάλη σημασία της ανακύκλωσης στους φίλους τους και στον κοινωνικό τους περίγυρο.

Η Ιαπωνία στο επίκεντρο…

Στην Ιαπωνία η Sony επικεντρώθηκε στην παρουσίαση φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων και την εξέλιξη ανάλογων τεχνολογιών. Το 2009, η Sony παρουσίασε την “BRAVIA™” V5 series, την πρώτη της LCD TV για καταναλωτές η οποία διέθετε έναν αισθητήρα παρουσίας(*6), και από τότε έχει ενσωματώσει αυτό το χαρακτηριστικό σε πολλά από τα επόμενα μοντέλα.

Το 2011, η Sony παρουσίασε την “BRAVIA™” EX52H, χρησιμοποιώντας “SoRPlas” για το πλαίσιο της οθόνης, ένα πλαστικό ανακυκλωμένο υλικό που ανέπτυξε η Sony, το οποίο περιείχε σε ποσοστό πάνω από 99% ανακυκλωμένα υλικά.

Ενώ η Sony συνέχιζε να προσφέρει στους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον, παράλληλα σαν εταιρεία δεσμεύτηκε να αναπτύξει ενεργειακές τεχνολογίες επόμενης γενιάς, όπως φωτοευαισθητοποιημένα ηλιακά κύτταρα με χρωστική ουσία και βιο-μπαταρίες.

Το 2009, η Sony ξεκίνησε τη μαζική παραγωγή αλκαλικών μπαταριών τύπου «button» χωρίς υδράργυρο και τον Απρίλιο του 2011 ανακοίνωσε την κυκλοφορία μονάδων αποθήκευσης ενέργειας με τη χρήση επαναφορτιζόμενων μπαταριών ιόντων λιθίου κατασκευασμένων από φωσφορικά άλατα τύπου ολιβίνη (olivine-type phosphate).

Από τον Απρίλιο του 2011, η Sony δουλεύει επάνω σε μια καινούργια δέσμη πρωτοβουλιών για να πετύχει τους στόχους που έχουν τεθεί στo πλαίσιο του προγράμματος «Πράσινη Διαχείριση 2015» (“Green Management 2015” – GM2015”)(*7), το οποίο θα διαδεχθεί το σχέδιο GM2010.

Οι στόχοι του GM2015 αντιστοιχούν με αυτούς του Παγκόσμιου Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού “Road to Zero”(*8) της Sony –ο οποίος περιλαμβάνει και το μακροπρόθεσμο όραμα να επιτευχθεί μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέχρι το 2050– και έχει υπολογιστεί αντίστροφα από το 2050, για τον καθορισμό συγκεκριμένων μεσοπρόθεσμων περιβαλλοντικών στόχων για τα επόμενα πέντε χρόνια με απώτερο σκοπό την επίτευξη αυτού του στόχου. Επιπλέον, έχουν τεθεί συγκεκριμένοι στόχοι για κάθε στάδιο του κύκλου ζωής του προϊόντος, από την έρευνα και το σχεδιασμό του μέχρι την ανακύκλωση του, για να διασφαλιστεί η επίτευξη της επόμενης δέσμης μεσοπρόθεσμων περιβαλλοντικών στόχων της Sony.

(*) Ο αισθητήρας παρουσίας κλείνει αυτόματα την οθόνη όταν κανείς δεν βρίσκεται μέσα στον χώρο μετά από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που ορίζει ο χρήστης. Όταν ο αισθητήρας αντιληφθεί κίνηση η τηλεόραση ανάβει και πάλι μόνη της άμεσα.

(*7) Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα “Green Management 2015”, παρακαλώ ανατρέξτε στη διεύθυνση: http://www.sony.net/SonyInfo/csr/environment/management/gm2015/index.html

(*8) Για περισσότερες πληροφορίες για τις περιβαλλοντικές δράσεις του ομίλου της Sony Group και το πρόγραμμα “Road to Zero” παρακαλώ ανατρέξτε στη διεύθυνση: http://www.sony.net/SonyInfo/csr/eco/RoadToZero