Όπως φαίνεται το πρόγραμμα παρά τα μεγάλα του προβλήματα -και κυρίως τις καθυστερήσεις, προχωρά. Και τώρα έχει ξεκινήσει μια συζήτηση για νέα σχεδιαστική λεπτομέρεια που έχει, εικάζεται, προστεθεί στον…

…αεραγωγό ώστε να βελτιωθεί το μετωπικό stealth. Το ζήτημα, όπως λένε οι αναλυτές είναι πως το Su-57 χρησιμοποιεί έναν αεραγωγό σχεδίαστης S-duct που ΔΕΝ καλύπτει πλήρως τα διάφορα στοιχεία του κινητήρα, κάτι που και το F-22 Raptor αλλά και το F-35 Lightning II. Με βάση τις πληροφορίες ένα σύστημα ακύρωσης της λειτουργία του εχθρικού ραντάρ – radar blocker – ήταν το αντίδοτο των Ρώσων για το συγκεκριμένο πρόβλημα έστω και αν δεν το έχει αντιληφθεί κάποιος ειδικός μέχρι στιγμής στα πρωτότυπα.

Αυτό το διάστημα για το όλο πρόγραμμα πάντως υπάρχουν συγκεκριμένες εξελίξεις: ετοιμάζεται να πετάξει ένα, τεμάχιο παραγωγής, προχωρά ο κινητήρας που αναπτύσσεται ειδικά για το Su-57,ο Izdeliye 30 (“Product 30” όπως είναι η μετάφραση), έστω και αν δεν είναι έτοιμος για παραγωγή. Όταν αυτό θα είναι εφικτό, θα αντικατασταθεί Saturn AL-41F-1 που είναι εξέλιξη του κινητήρα του Su-35 Flanker E. Το Product 30 θα δίνει 18.000 κιλά ώσης αντί για τα 15.000 του 41F-1 και θα βοηθήσει να πετύχει το αεροσκάφος ανώτατες ταχύτητες που ξεπερνούν το Mach 2 και supercruise στο Mach 1.3. Την ίδια ώρα σε εξέλιξη είναι όλο το σύστημα του Low probability of intercept (LPI) ραντάρ – το Su-57 έχει σχεδιαστεί να χρησιμοποιεί και ‘πλαϊνά’ ραντάρ. Τα side-facing ραντάρ στα ‘μάγουλα’ του ραντάρ, κάτω από το κόκπιτ είναι active electronically scanned array (AESA) X-band ραντάρ που στόχος είναι να λειτουργούν συνδυαστικά με το κύριο ραντάρ στη μύτη, το X-band N036 Byelka (Squirrel) AESA, αλλά και το ραντάρ στο πίσω μέρος ανάμεσα στους κινητήρες.

Οι τελευταίες εξελίξεις

Θα δίνει όμως και 3D thrust vectoring δυνατότητα ενώ το ακροφύσιο θα είναι πιο “stealthy”. Τη συζήτηση για το 57 έχει ‘ζεστάνει’ ένα νέο βίντεο που κυκλοφόρησε, ενώ σημαντικό για τους ειδικούς είναι και πως τα αεροσκάφη παραγωγής φαίνεται να παράγονται με πολύ πιο ποιοτικές ανοχές -‘κενά’ στην συναρμολόγηση για τα οποία ήταν πολύ ειρωνικοί οι δυτικοί ειδικοί στην τεχνολογία stealth όταν έβλεπαν τα 11 πρωτότυπα/προ-παραγωγής τεμάχια.

Όλες οι αλλαγές, με κύρια τον νέο κινητήρα Product 30, νέα ηλεκτρονικά, νέα κατευθυνόμενα όπλα, ηλεκτρομηχανικά αντί για υδραυλικά συστήματα κίνησης των επιφανειών, θα ‘πετάξουν’ σύμφωνα με τους Ρώσους το 2022. Το αν θα αναβαθμιστούν και όσα αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται αεροσκάφη, είναι ένα ζήτημα που δεν γνωρίζουμε τώρα…