Το δεύτερο από τα πρωτότυπα μαχητικά της Κίνας, με σχεδιασμό stealth που έχει έντονη συγγένεια με το F-22 αλλά και το YF-23 πέταξε από αεροδρόμιο κοντά στην πόλη Chengdu. Είναι η πρώτη πτήση του μαχητικού J-20 Mighty Dragon με αριθμό 2002 στην άτρακτο. Και όλα αυτά όταν στις ΗΠΑ γίνεται ‘μάχη’ με τα προβλήματα του αστρονομικού κόστους F-22 αλλά και το F-35 που έχει χτυπηθεί από τα τεχνικά προβλήματα. Ειδικά το Lockheed F-22 Raptor που είναι και το πρώτο από τα stealth μαχητικά της τελευταίας γενιάς που ετοιμάστηκε, έχει τεράστιο ζήτημα με το ‘μυστηριώδες’ πρόβλημα που έχει το σύστημα παροχής οξυγόνου. Και όχι μόνο αυτό, στα εργοστάσια της Lockheed για το F-35 είναι σε εξέλιξη απεργία επ’αορίστον.

Με όλα αυτά και σε πρώτη ματιά φαίνεται η Κίνα να έχει κάνει πρόοδο με το δικινητίριο Mighty Dragon 2002, ένα μαχητικό που έκαν έκανε την εμφάνιση του τον Απρίλιο από Κινέζους bloggers. Το δε δεύτερο J-20 επί έναν μήνα έκανε δοκιμές στο έδαφος ακολουθεί το πρώτο Mighty Dragon με τον αριθμό 2001 που πέταξε τον Δεκέμβρη του 2010.

Έχει προηγμένο ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης;

Το σίγουρο είναι πως με δύο μαχητικά σε εξέλιξη, οι μηχανικοί στο Chengdu θα μπορούν να προχωρήσουν το πρόγραμμα που σήμερα είναι σε εξέλιξη πέντε μήνες το χρόνο. Πριν ακόμη δε πετάξει το Mighty Dragon, ο στρατηγός He Weirong του Στρατού της Κίνας – Chinese People’s Liberation Army Air Force, είχε πει πως το J-20 μπορεί να είναι σε υπηρεσία ανάμεσα στο 2017 και το 2019 ενώ ο αμερικανός αρμόδιος εκτιμά πως το 2020 η Κίνα θα έχει stealth μαχητικό σε υπηρεσία.

Πάντως έχουν πάρα πολύ μεγάλο έργο μπροστά τους για το Mighty Dragon οι μηχανικοί αν σκεφτεί κανείς πως το πολυτάραχο F-35 Joint Strike Fighter έχει ήδη περάσει από 10,000 δοκιμαστικές πτήσεις σε 15 χρόνια. Και πάλι λοιπόν, ακόμη και αν το J-20 θα έχει το ίδιο πρόγραμμα, σε χρόνο, χρειάζεται δεκαετίες εκτός βέβαια αν ακουληθήσουν την ρωσική τακτική που έχει να ετοιμάζεται το αεροσκάφος στα βασικά του στοιχεία και να βελτιώνεται καθώς περνάν τα χρόνια και ετοιμάζονται εκδόσεις με άλλα στοιχεία.

Τι άλλα μυστικά έχει;

Αυτή η μέθοδος έχει θετικά αλλά και το αρνητικό, όπως δοκίμασαν με το Lockheed Martin F-35, πως αν υπάρχει σφάλμα χρειάζονται δις, για να διορθωθεί οπότε με το J-20 είναι ‘ζαριά’. Στα θετικά είναι πως κινητήρες είναι οι δοκιμασμένοι AL-31 που όμως έχουν να σηκώσουν το τεράστιο σκάφος.

Το δε, 2ο Mighty Dragon 2002 φαίνεται να έχει κάνει βήματα και σε σχέση με το πρώτο Mighty Dragon 2001, έχει πιο βαρέος τύπου σύστημα προσγείωσης και μάλλον, από την άλλη θέση του σωλήνα pitot, δοκιμάζει ραντάρ AESA, ηλεκτρονικής σάρωσης.

Οι αναλυτές πάντως εκτιμούν πως μπορεί να ετοιμάζεται και άλλο μοντέλο, το J-16 που είναι αντιγραφή του Su-30, και άρα όχι stealth.


Μάχη τεχνολογίας…