Το πρωτότυπο του Βell 360 Invictus, το ένα από τα δύο ελικόπτερα αναγνώρισης/επίθεσης που διαγωνίζεται για το πρόγραμμα Future Attack Recon Aircraft, αποσυναρμολογήθηκε από το…

…Amarillo στο Fort Worth του Texas των ΗΠΑ και επανασυναρμολογείται καθώς γίνονται οι ετοιμασίες για να πετάξει μέσα στο έτος με βάση τον προγραμματισμό.

Το ελικόπτερο προωθεί η εταιρία για αντικαταστάτη των Kiowa, ή αλλιώς για το U.S. Army Future Attack Recon Aircraft, το FARA, και είναι πλέον κατά 95% έτοιμο καθώς περιμένει τον κινητήρα GE T901 Improved Turbine Engine.

Με την άφιξη του κινητήρα θα αρχίσουν δοκιμές στο έδαφος (ground runs) πριν από την πτήση μέσα στο 2023. Είναι η σημαντικός για τα ελικόπτερα της ΗΠΑ κινητήρας που αναπτύσσει ένα άλλο Army μέσα στο πλαίσιο του προγράμματος Future Vertical Lift effort.

Ο κινητήρας μπαίνει στη μια πλευρά του ελικοπτέρου ενώ στην άλλη έχει ήδη τοποθετηθεί ένας Pratt & Whitney PW207D1, ο κινητήρας που μπαίνει σε ένα κοινό Bell 429 που όμως λειτουργεί ΟΧΙ ως δεύτερος κινητήρας αλλά ως supplemental power unit – SPU.

Είναι ο κινητήρας που δίνει το ‘κάτι παραπάνω’ σε ισχύ όταν πετά το ελικόπτερο και πρέπει να περάσει την ταχύτητα των 180 κόμβων όπως ζητούν οι προδιαγραφές ενώ και σε κατάσταση ανάγκης autorotation όταν κάτι συμβεί στον κύριο κινητήρα δίνει τη δυνατότητα το ελικόπτερο να κατέβει με ασφάλεια.

Το μοντέλο είναι διθέσει με tandem-cockpit σχεδιασμό και σκέλη προσγείωσης tripod όπως και canted, open tail rotor τελικά σχεδιασμό και όχι ducted anti-torque σύστημα αφού η εταιρία ισχυρίζεται πως έτσι συνολικά το μοντέλο είναι πιο αποδοτικό.

Αριστερά του ρότορα δε υπάρχει μια εισαγωγή μόνο (inlet) για τον κινητήρα και όχι στην άλλη πλευρά για τον SPU κάτι που έγινε για να μειωθεί η θερμική υπογραφή του αεροχήματος

Στις φωτό της εταιρίας φαίνεται και ο ένας χώρος για οπλισμό και όχι μόνο – το internal weapons store – όπου φαίνονται οι δίδυμοι Common Launch Tubes μαζί με δύο Hellfire.

Φυσικά όλα θα ‘δείξουν’ πως δουλεύουν όταν θα μπει και θα λειτουργήσει ο κινητήρας από το Improved Turbine Engine Program, το ITEP, ο 3,000-shaft-ίππων Τ-901. Υπόσχεται 50 μεγαλύτερη ισχύ, 25 λιγότερο καύσιμο, 20% μεγαλύτερη αυτονομία από τους GE T0700 κινητήρες που έχουν σήμερα τα UH-60 Black Hawk και AH-64 Apache. Το σημαντικό – και για την Ελλάδα ίσως – είναι πως πέρα από το FARA, ο νέος κινητήρας είναι και drop-in αντικαταστάτης για αυτά τα μοντέλα.



Η προηγούμενη αρχική σχεδίαση με ducted anti-torque

Το Invictus θα ανταγωνιστεί το Sikorsky Raider X που είναι τεχνολογίας compound coaxial για να βγει ποιος θα κερδίσει το μεγάλο συμβόλαιο FARA.

Η Bell βέβαια έχει ήδη μια – τεράστια… – νίκη με το προηγμένο tiltrotor V280 Valor της να έχει κερδίσει τον άλλο μεγάλο διαγωνισμό, το Future Long Range Assault Aircraft ή FLRAA.

Στην Ελλάδα από την άλλη είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με τα OH-58D Kiowa Warrior που έχουμε και επιχειρησιακά πια στη διάθεσή μας στην ΑΣ!